Jeżeli projektowanie stron internetowych ma być wykonane naprawdę z głową, musi uwzględniać wiele etapów. To nie tylko kwestia stworzenia ładnego szablonu graficznego, ale i zadbanie o mnóstwo kwestii związanych z tym, jak realnie z witryny się korzysta. Przyjrzyjmy się tematowi, bo jest on naprawdę ciekawy.
Projektowanie stron internetowych – wieloetapowy proces
Jak już wspomnieliśmy, projektowanie stron internetowych obejmuje wiele etapów, od koncepcji do realizacji. Zacznijmy więc od samego początku, podczas wstępnych etapów, tych, w których projektant dopiero ustala, jakie będzie rozłożenie poszczególnych elementów. Właśnie wtedy analizowany jest cel witryny oraz grupa docelowa, na której najbardziej zależy zleceniodawcy. W końcu chodzi o to, żeby poprzez projektowanie stron internetowych powstała witryna, która spodoba się właśnie klientom, bo to oni będą za jej pośrednictwem zamawiać produkty i usługi.
Działania koncepcyjne pomagają prowadzić dalsze projektowanie stron internetowych. Dzięki nim można zapewnić zarys dla struktury witryny, dopracować jej estetykę i przygotować miejsce pod przyszłe funkcjonalności.
Gdy już wszystko będzie gotowe dla strony głównej, projektant będzie mógł przejść do planowania układu każdego rodzaju podstrony. W ten sposób projektowanie stron internetowych uwzględni na przykład podstrony kategorii, karty produktowe, czy wygląd panelu klienta, a także panelu administracyjnego witryny.
Wszystko to jest przekładane na tak zwane makiety projektowe – co stanowi bardzo ważny etap, jeśli chodzi o profesjonalne projektowanie stron internetowych.
Gdy to wszystko zostanie zatwierdzone, możliwe jest rozpoczęcie tworzenia grafiki i kodowanie strony przy użyciu HTML, stylów CSS, oskryptowania JavaScript, a także kodowania PHP.
Projektowanie stron internetowych uwzględnia nie tylko wygląd witryny
Wygląd to tylko część tego, co się składa na całą witrynę internetową. Gdy przeprowadza się projektowanie stron internetowych, niezbędne jest także uwzględnienie tergo, aby strona działała szybko i nie generowała błędów. Chodzi tu zarówno o błędy wynikające z błędów w jej kodzie, jak i z ewentualnych problemów z nawigowaniem po niej przez użytkowników – a więc potencjalnych klientów.
Właśnie z tergo powodu kod strony powinien zostać gruntownie przebadany pod kątem szybkości działania, łatwości modyfikowania i prawidłowego funkcjonowania. Z kolei sama witryna powinna zostać przeanalizowana pod kątem zasad UX (użyteczności). Chodzi tu nie tylko o to, aby prawidłowo działała na różnych urządzeniach (w tym telefonach – bo zasada mobile-friendly jest w tej chwili rzeczą niezbędną), lecz również o to, by każdy użytkownik mógł bez żadnych problemów znaleźć na stronie dokładnie to, czego potrzebuje i dokonać sprawnego zakupu.
Ostatnim istotnym elementem, który powinien być uwzględniony, jeżeli chodzi o projektowanie stron internetowych, jest dostosowanie witryny do potrzeb związanych z jej późniejszym pozycjonowaniem w wyszukiwarce Google – czyli zadbanie o to, aby witryna była SEO-friendly.