Czy warto, aby każdy stosował dietę bezglutenową?

Diety bezglutenowe są obecnie bardzo popularne. Ale czy naprawdę ma sens całkowite pozbawienie się pokarmów zawierających tę substancję? Czy poświęcenie jest konieczne? Postawmy sprawę jasno. Na pewno słyszeliście o diecie bezglutenowej, a może osobiście znacie kogoś, kto ją przyjął, a nawet sami ją stosujecie lub zastanawiacie się nad jej zastosowaniem. Rzeczywiście, dieta bezglutenowa jest dziś bardzo modna. Nawet za bardzo, prawdopodobnie.

Dla tych, którzy jeszcze nie wiedzą co to jest, jest to dieta, która całkowicie znosi te zboża, ich mąki i produkty z nich wykonane, które zawierają gluten, kompleks białkowy występujący w pszenicy, kamucie, orkiszu, życie, jęczmieniu i kilku innych.

Swego czasu dietę bezglutenową stosowały tylko osoby cierpiące na celiakię lub chorobę z komponentem autoimmunologicznym, w której spożywanie glutenu, u osób predysponowanych genetycznie, powoduje przewlekły stan zapalny jelita cienkiego i uszkodzenie jego nabłonka, co z czasem może mieć bardzo poważne konsekwencje. Dla celiaka jedynym możliwym lekarstwem jest trwałe i całkowite wyeliminowanie glutenu z diety (wtedy nawet najmniejsze ilości).

Celiaków i nietoleracja glutenu

Dziś obok celiaków, zmuszonych do wykluczenia produktów zawierających gluten ze względu na konieczność medyczną, ze Stanów Zjednoczonych rozprzestrzeniły się modele żywieniowe – o zupełnie niekonwencjonalnym charakterze, co należy podkreślić – które zachęcają również osoby nie mające celiakii do dobrowolnej eliminacji tej substancji.

Wybór ten jest proponowany jako środek zapobiegawczy, a nawet leczniczy w przypadku bardzo szerokiej gamy dolegliwości, a nawet jako środek kontroli masy ciała.

Teraz prawdą jest, że gluten nie zawsze jest tak łatwą cząsteczką do obsłużenia przez nasz organizm i równie prawdą jest, że wiele mąk na przestrzeni lat, w wyniku selekcji agronomicznej, zostało wzbogaconych o gluten, ponieważ gluten ułatwia proces wypieku chleba.

Co więcej, w diecie włoskiej, a także ogólnie w diecie krajów uprzemysłowionych, substancja ta jest szczególnie obfita, zwłaszcza ze względu na spożycie pochodzące z pszenicy, zboża, które spożywamy we wszystkich formach, w dużych ilościach i bez przerwy, jak gdyby było to biblijne przykazanie: na naszych stołach nigdy nie brakuje chleba, makaronu, herbatników, krakersów, piadin, pizzy i wielu innych produktów spożywczych bogatych w gluten. Zobacz więcej na stronie https://www.zdrowy-styl-zycia.pl/jak-pieczywo-bez-glutenu-wplynie-na-nasz-organizm/

Poczuj się cudownie po usunięciu glutenu ze swojej diety

Nie dziwi więc fakt, że wielu, zwłaszcza wśród dużych konsumentów tych produktów, może czuć się cudownie po zniesieniu glutenu ze swojej diety. Ale, jak często powtarzamy, pomiędzy nadużywaniem a całkowitym wykluczeniem jakiegoś pokarmu istnieje mądrzejsza ścieżka pośrednia, która pozwala nam poczuć się lepiej bez pozbawiania się przyjemności płynących z jedzenia, ścieżka charakteryzująca się umiarem i zdrowym rozsądkiem, która nie wiąże się z radykalnymi i absolutystycznymi wyborami i nie zmusza nas do życia jak chorzy ludzie, aby umrzeć zdrowo.

Kilka mitów o glutenie

Gluten to kompleks białkowy występujący w niektórych zbożach, takich jak owies, pszenica, orkisz, kamut, jęczmień, żyto, orkisz i pszenżyto. Jest to najczęściej spożywane białko na naszej planecie, a także to, które człowiek spożywa najdłużej.

Jednak od pewnego czasu coraz więcej osób skłania się ku żywności bezglutenowej: ostatnie badania konsumenckie pokazują, że 1 na 10 Włochów uważa, że dieta bezglutenowa jest zdrowsza, a 3 na 10 sądzi, że dzięki niej traci na wadze. Fałszywe przekonania obalone przez gastroenterologów i dietetyków, mogą prowadzić do negatywnych konsekwencji zdrowotnych. W przypadku osób, które tak naprawdę jej nie potrzebują, dieta ta ma dwa poważne problemy: pierwszym jest zastąpienie pszenicy kukurydzą, zbożem, które ma gorszy indeks glikemiczny niż pszenica; drugim jest fakt, że w diecie tej często stosuje się pokarmy bogate w skrobię, takie jak ziemniaki, podczas gdy powinny być one ograniczone właśnie ze względu na ich bardzo ważny składnik skrobiowy.

Wbrew często błędnie rozpowszechnianym przekonaniom, gluten jest toksyczny tylko dla osób cierpiących na celiakię, czyli chorobę autoimmunologiczną wywoływaną przez spożycie tego białka u osób predysponowanych genetycznie, a którą można zdiagnozować dopiero po przejściu pewnych specyficznych badań, które następnie ocenia lekarz.

  1. Gluten jest dla ciebie szkodliwy

Właściwie jest odwrotnie: wyeliminowanie całej grupy żywności, takiej jak zboża, bez dobrego powodu nigdy nie jest zdrowym rozwiązaniem. Bardziej niż obawy przed glutenem, należy obawiać się monotonii diety: spożywanie przez cały czas tylko glutenowej pszenicy staje się monotonne dla organizmu, dlatego zawsze warto urozmaicać, dodając ryż, jęczmień, orkisz, proso, owies, grykę i wszystkie inne zboża i pseudozboża diety śródziemnomorskiej.

  1. Wyeliminowanie glutenu pomoże ci schudnąć

To, że schudniesz w wyniku wyeliminowania glutenu z diety jest fałszywym mitem.

Utrata wagi związana z dietą bezglutenową może być początkowa, ze względu na brak takich pokarmów jak chleb, makaron, płatki śniadaniowe, herbatniki i ciastka, ale utracone kilogramy zostaną odzyskane, gdy tylko ponownie wprowadzimy zboża, które są niezbędne w diecie. W rzeczywistości, w ostatnich badaniach zaobserwowano, że osoby z celiakią mają tendencję do spożywania diety nadmiernie bogatej w tłuszcze, aby zrekompensować dzienne ograniczenie węglowodanów, co skutkuje wyższym spożyciem kalorii.

Gluten nie jest bezpośrednio odpowiedzialny za dodatkowe kilogramy, ale inne substancje w żywności są: można z pewnością schudnąć poprzez wyeliminowanie spożycia rafinowanej żywności zawierającej gluten, ale tylko dlatego, że są to często również żywności bogate w kalorie i tłuszczu.

Na koniec warto pamiętać, że tylko dlatego, że dany produkt jest bezglutenowy, nie musi to oznaczać, że jest zdrowy lub że pozwala schudnąć, ponieważ w wielu przypadkach procentowa zawartość cukrów i dodatków w tej żywności jest równa, jeśli nie wyższa, niż w produktach konwencjonalnych.

  1. Dieta bezglutenowa jest bardziej odżywcza

To stwierdzenie jest całkowicie fałszywe dla zdrowego człowieka: wyeliminowanie go oznacza zubożenie diety o niezbędny dla organizmu składnik. Produkty zawierające gluten, głównie węglowodany, zawierają również wapń, żelazo i witaminy. Zakazanie ich z diety może mieć negatywny wpływ na układ odpornościowy.

  1. Wyeliminowanie glutenu pomaga poprawić trawienie

To stwierdzenie jest prawdziwe tylko wtedy, gdy zaliczasz się do 1% populacji cierpiącej na celiakię: w tym przypadku bóle trawienne zostaną rozwiązane po prostu poprzez wyeliminowanie glutenu z diety.